برنامه سالانه دبیرستان
شناسه پست: 6293
بازدید: 2176
  • برنامه سالانه دبیرستان چیست؟

    همانطور که می دانیم، برنامه ریزی یکی از اصول مهم مدیریت چه در سطح کلان و چه در سطح خرد است. وجود برنامه سالانه دبیرستان به همراه تقویم اجرایی دبیرستان در طول سال، موجب می گردد تا آموزشگاه به اهداف مورد نظر خود دست یابد. در واقع برنامه ریزی یک مهارت است که انجام یک کار منطقی، را با تفکری واقع بینانه و منطقی، به پیش می برد. فرق نمی کند که این برنامه ریزی در خصوص چه کار و یا پروژه ای باشد. مهم انجام کار اصولی و صحیح است که باید بر ریل یک استراتژی منطقی و درست، استوار باشد. با این وصف؛ حال می توان یک برنامه سالانه دبیرستان در بعد آموزشی را نیز مد نظر قرار داد.

    توانمندی مدیریت آموزشگاه، عامل موفقیت برنامه سالانه و تقویم اجرایی

    عامل موفقیت برنامه سالانه و تقویم اجرایی
    توانمندی مدیریت آموزشگاه، عامل موفقیت برنامه سالانه و تقویم اجرایی

    جهت تدوین برنامه سالانه دبیرستان و پیاده نمودن آن از طریق تقویم اجرایی دبیرستان، توانمندی مدیریت و کادر برنامه ریز، بسیار مهم است. چنانچه مدیریت آموزشگاه؛ در تدوین و تکوین برنامه سالانه، دچار اشتباه و خطا گردد! قطعا در اجرای آن برنامه از طریق تقویم اجرایی دبیرستان، با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد. باید  دانست که مدیریت در مراکز آموزشی، بسیار حساس بوده و هیچ نوع مدیریت دیگری را نمی توان با آن مقایسه نمود. آموزشگاهها در واقع، سازنده انسانها هستند و لذا مدیریت در چنین مکانی زیبنده هر کسی نیست! چرا که با کوچکترین خطا و اشتباهی در برنامه ریزی در حوزه نظری و اجرایی نمودن برنامه ها در حوزه عملی! این دانش آموزان و اولیاء آنهاست که قربانیان اصلی این خطاها خواهند بود.

    بنابراین، توانایی و داشتن درک و بینش بالا نسبت به مسائل! و همچنین اشراف به اموری که مقرر است در تهیه برنامه سالانه دبیرستان و تقویم اجرایی لحاظ گردد! از خصوصیتهای بارز یک مدیر برنامه ریز و متعهد است..

    درک و بینش بالای مدیریت، در تدوین برنامه سالانه دبیرستان

    businessman standing top cliff with get award unconscious concept vector iilustrator 101179 1521

    دبیرستانها و بطور کلی، مراکز تعلیم و تربیت؛ متولی تعلیم و تربیت آموزشی و اخلاقی انسانها هستند. اشتباه در تدوین برنامه سالانه دبیرستان و همچنین تقویم اجرایی دبیرستان، بی شک موجب خسارات مادی و معنوی به کل مجموعه و دانش آموزان خواهد شد. بنابراین، هرگونه خطا در روش مدیریت آموزشگاه، ممکن است، دانش آموزان را در جامعه، دچار انواع انحراف نماید. یک مدیر خوب و  توانمند، با بینش بالای اجتماعی و تربیتی برنامه های آموزشگاه خود را به سمت اصلاح امور حرکت می دهد.

    با برنامه ریزی دقیق، با موفقیت به اهداف خود خواهید رسید

    شاید اغراق نباشد اگر بگوییم! رشد و بالندگی انسانها در جامعه، مرهون یک مدیریت کاردان، توانمند در اداره امور، اخلاق مدار، سالم و با نشاط در مراکز آموزشی است. در چنین وضعیتی، قطعا برنامه سالانه دبیرستان، به صورت کارآمد، اصولی و بدون خطا از سوی مدیریت و همکاران وی تدوین و سپس عملی می گردد.

    تدوین برنامه سالانه دبیرستان و تقویم اجرایی آن

    باید دید در تدوین برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان که آموزشگاهها برای رسیدن به اهداف مورد نظر، آن را مورد توجه قرار می دهند، به چه نکاتی باید توجه داشت. تدوین برنامه سالانه دبیرستان در واقع به ما یادآوری می کند که چه کاری را در چه زمانی در موسسه و یا سازمان خود و با مدیریت چه کسانی باید انجام دهیم. 

    مزایای تدوین برنامه سالانه دبیرستان

    مدون نمودن برنامه سالانه دبیرستان و پیاده سازی آن در تقویم اجرایی دبیرستان، هم برای آموزشگاه و هم کادر مدیریت و برنامه ریز، دارای مزیتهایی است که به موارد مهم آن اشاره خواهیم داشت.

    مزایای تدوین برنامه سالانه دبیرستان
    مزایای تدوین برنامه سالانه دبیرستان
    1. عدم فراموشی برنامه ها جهت اجرای به موقع آنها. وقتی برنامه ای تدوین می گردد، دیگر امکان فراموش نمودن و در نتیجه غفلت از انجام آن، وجود ندارد.
    2. کاهش هزینه ها. برنامه مدون در هر آموزشگاهی باعث جلوگیری از اسراف در مخارج اضافی در موسسه می گردد.
    3. جلوگیری از اتلاف وقت. با یک برنامه ریزی دقیق، می توان برنامه سالانه دبیرستان را مدون نمود و از انجام امور متفرقه و بیهوده که خاص یک کار بی برنامه است، جلوگیری کرد.
    4. جلوگیری از کارهای متفرقه و پراکنده. طرح ریزی یک برنامه خوب، باعث می شود که انرژی نیروی انسانی معطوف به انجام امور مربوط به استراتژی تهیه شده، گردد. این امر موجب می شود هم از دوباره کاری و هم از پراکنده کاری، جلوگیری شود.
    5. تدوین برنامه سالانه با یک استراتژی خوب، موجب آسودگی خاطر همه دست اندرکاران و از جمله بخش مدیریت یک سازمان یا موسسه می گردد. چرا که برنامه ها از قبل تعریف و وظایف اشخاص مسئول انجام پروژه نیز مشخص شده است.

    در برنامه سالانه دبیرستان، چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

    برنامه سالانه دبیرستان
    در برنامه سالانه دبیرستان، چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

    قبل از تدوین برنامه سالانه دبیرستان و همچنین پیاده سازی تقویم اجرایی دبیرستان، به دو نکته اساسی که باید در تدوین برنامه! در محیط داخلی و خارج از محیط آموزشی، به آن توجه داشته باشیم، اشاره می کنیم. 

    توجه به شخصیت شناسی دانش آموزان و اولیاء آنها، در برنامه ریزی سالانه دبیرستان

    1- نکات مربوط به امور داخلی آموزشگاه

    اموری که در برنامه سالانه دبیرستان به عنوان آیتمهای اصلی درون سازمانی باید به آن توجه داشت، مواردی چون؛ توجه به روشهای آموزشی از سوی دبیران، تطبیق اصول برنامه مدون با نظام آموزشی، مدیریت مدبرانه و هوشمند در اجرای منظم برنامه ها است. ضمن اینکه کتب درسی آموزشی، توجه به شخص دانش آموز، دبیران و پرسنل ستادی آموزشگاه، توجه به قوانین اجرایی و در نهایت ارزیابی تجهیزات مورد نیاز و منابع مالی و درآمدهای احتمالی را نیز باید مورد لحاظ قرار داد.

    2- نکات مربوط به امور خارج از آموزشگاه.

    در تدوین برنامه سالانه دبیرستان، باید به موضوعاتی که هم مربوط به دانش آموزان و هم والدین آنها می شود! پرداخت، تا در تقویم اجرایی دبیرستان، با مشکلاتی پیرامون این دو دسته، مواجه نشویم. با توجه به وجود انواع معضلات موجود در جامعه که قطعا گریبانگیر اولیاء دانش آموزان و به تبع آن خود آنان خواهد شد! لازم است تا مدیریت موسسه یا دبیرستان به مواردی چون فقدان سواد کافی و اعتیاد اولیاء! شاغل یا بیکار بودن آنها، مهاجر بودن، محیط زندگی و سلامت روانی آنان، حتما توجه داشته باشند.

    برای اجرای یک برنامه ریزی سالانه موفق، به چه نکاتی باید توجه داشت؟

    تقویم اجرایی دبیرستان و عملیاتی کردن برنامه سالانه

    مدیریت در تدوین برنامه سالانه دبیرستان، پیاده سازی تقویم اجرایی دبیرستان و توجه به اهداف متعالی آموزشگاه، از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیر یک آموزشگاه جهت افزایش ضریب توانمندی برنامه پیشنهادی، باید قبل و بعد از تدوین استراتژی و برنامه سالانه، به نکات زیر توجه دقیق داشته باشد.

    برنامه سالانه
    برنامه سالانه
    1. قبل از عملیاتی کردن برنامه سالانه دبیرستان، پیش نویسی از آن تهیه و در دسترس کادر آموزشی و همکاران ستادی داده؛ تا از پیشنهادات و نظرات آنها برای بهبود برنامه، در متن نهایی، استفاده شود.
    2. بعد از مطالعه همکاران آموزشی، بالاخص دبیران و معلمان، چنانچه پیشنهاد سازنده ای از سوی آنها برای بهبود کارایی برنامه سالانه دبیرستان و اجرای آن ارائه شد، برای متعهد نمودن آنان به انجام بهتر کار، در تدوین برنامه، آن پیشنهادات، لحاظ گردد.
    3. برای همکاری و همراهی هر چه بیشتر همکاران آموزشی، لازم است مدیریت آموزشگاه نسبت به ارتقاء اطلاعات و بینش آنان نسبت به استراتژی تدوین شده دبیرستان، گام بردارد. 
    4. در شروع کار می بایستی، بودجه و منابع مالی، شرح وظایف اعضاء، و زمان و مکان برنامه مصوب شده، مشخص شده باشد تا برنامه سالانه دبیرستان طبق روال تعریف شده، اجرا گردد.
    5. ارائه مستمر گزارش عملکرد برنامه سالانه به همکاران آموزشی و اولیاء دانش آموزان
    6. مدیریت آموزشگاه، به عنوان رهبر اجرای برنامه سالانه دبیرستان و آموزشگاه، می بایستی در انواع جلساتی که با اولیاء دانش آموزان و همکاران خود برگزار می کند، با یک برنامه عملیاتی، گزارشی از عملکرد و چگونگی انجام کار تا آن زمان را به آنان ارائه دهد.
    7. منطقی و ضروریست که اجرای برنامه به صورت اولویتهای ذکر شده در مفاد آن، صورت بگیرد و نه به صورت پراکنده و غیر منظم.
    8. توجیه و تبیین برنامه سالانه دبیرستان برای همکاران در روزهای اول شروع به کار فعالیت آموزشگاه، از سوی مدیریت دبیرستان، ضروریست. با چنین روندی، همگی کادر آموزشی از نحوه و زمان اجرا و وظایف خود در قبال مسئولیتی که بر عهده آنها گذاشته شده، مطلع گشته و با دقت انجام وظیفه خواهند کرد. 
    9. مسئولیت حسن اجرای برنامه تدوین شده بر عهده مدیریت و تیم معاونان اوست. آنان باید خود نسبت انجام امور محوله بر عهده خودشان، دقت داشته و با انجام اقدام پژوهی مناسب، به رفع نواقص احتمالی موجود در برنامه در حین عمل به آن بپردازند.

    برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان

    برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان
    برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان

    تدوین برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان، جهت انجام بهینه امور و همچنین تحقق اهداف آموزشگاه، مهمترین اصل در موفقیت آموزشگاه است. برای پیاده سازی برنامه سالانه دبیرستان، نیاز به یک تقویم اجرایی است! تا به وسیله آن هم شرح وظایف اعضاء مشخص شده باشد و هم یادآوری جهت انجام به موقع برنامه شده باشد. ذکر این نکته لازم است که بگوییم؛ برنامه سالانه و تقویم اجرایی، دو موضوع متفاوت از هم هستند. اشتباه در درک هر کدام از این دو موضوع باعث بروز مشکلات بعدی در حوزه عمل و حتی اقدام پژوهی خواهد شد.

    اکنون با تعریفی ساده، حوزه این دو را از هم جدا می کنیم. برنامه سالانه دبیرستان، شامل تعیین استراتژی و اصول راهبردی برای انجام یک پروژه در بازه زمانی مشخص است که هدفی خاص را دنبال می کند و در همه آموزشگاهها بطور تقریبا همانندی انجام می گیرد. اما تقویم اجرایی به مجموعه فعالیتهای اجرایی گفته می شود که در آن باید برنامه های تعریف شده ای را پیاده سازی و عملی نمود.

    برنامه عملیاتی دبیرستان چیست؟

    برنامه عملیاتی دبیرستان، اجرای عملی برنامه سالانه دبیرستان به همراه گزارش عملکرد آن است. در واقع در برنامه عملیاتی، با روشهای بکار گرفته شده؛ می توانیم به اهداف خود در استراتژی تدوین شده دبیرستان برسیم. برنامه انجام برنامه عملیاتی دبیرستان باید به نکات مهم زیر توجه داشت.

    یک برنامه عملیاتی خوب، با تقویم اجرایی دقیق، ظاهر می شود

    برنامه عملیاتی دبیرستان
    برنامه عملیاتی دبیرستان
    • ابتدا کارها و اقداماتی که باید انجام گیرند، مشخص شود. اینکه چه کارهایی باید انجام داد؟
    • در وهله بعدی باید به منابع انجام کار توجه داشته باشیم. اینکه کارها و اقداماتی که قرار است انجام گیرد، نیازمند به چه منابع مالی و تجهیزاتی است. در این بخش از برنامه عملیاتی باید به داشته و نداشته های آموزشگاه توجه داشت. بنابراین باید برنامه ها را با توجه به داشته هایمان، عملیاتی کنیم.
    • در برنامه های عملیاتی باید مسئول انجام کارها و برنامه ها مشخص شود. مثلا در طرح تعالی دبیرستان، افراد مسئول چه کسانی از کادر دبیرستان و یا اعضای انجمن اولیاء و مربیان هستند.
    • بازه زمانی انجام فعالیتها و اقدامات لازم برای انجام برنامه ها باید مشخص شود. به عبارتی باید تایم شیت هر برنامه مشخص گردد. همچنین مدت انجام کارها نیز باید تعیین شود. اینکه برنامه ها در چه دوره زمانی باید انجام و به پایان برسند، مهم است.
    • در مجموع، در اجرای برنامه عملیاتی، همواره باید خود را با این شش جمله سوالی مورد پایش قرار داد.

    اول: جهت چه کاری.

    دوم: توسط چه کسی.

    سوم: در کجا.

    چهارم: به چه صورت (چگونه)، باید به اهداف مورد نظر خود در برنامه سالانه دبیرستان برسیم.

    پنجم: با چه منابع مالی و امکاناتی به اهداف برسیم.

    ششم: در چه دوره زمانی باید به اهداف مورد نظر خود دست یابیم.

    در واقع می توان برنامه سالانه دبیرستان را در حوزه نظری و تقویم اجرایی دبیرستان را در حوزه عملی تعریف کرد. تقویم اجرایی به نوعی پیاده سازی برنامه های مدون شده است که باید طبق جدول زمانی به موقع انجام شوند.

    نکاتی که باید در تقویم اجرایی دبیرستان به آن توجه داشت

    تقویم اجرایی دبیرستان، که بر اساس برنامه سالانه دبیرستان زمان بندی شود، می تواند شامل مناسبتهای زیر باشد.

    نکاتی که باید در تقویم اجرایی دبیرستان به آن توجه داشت
    نکاتی که باید در تقویم اجرایی دبیرستان به آن توجه داشت

    1- برگزاری مراسم افتتاحیه دبیرستان در آغاز سال تحصیلی.

    2- انجام مناسبتهایی چون برگزاری روز دانش آموز، هفته سلامت، مراسم و اعیاد ملی و مذهبی.

    3- برگزاری انواع مسابقات ورزشی و علمی.

    4- برگزاری انتخابات انجمن اولیاء و مربیان، مطابق با تقویم اجرایی دبیرستان.

    5- برگزاری امتحانات فصلی و نهایی در زمان مقرر خود.

    برنامه سالانه و تقویم اجرایی دوره دوم دبیرستان

    تهیه برنامه سالانه دبیرستان برای دوره دوم، که یکی از حساس ترین دوره های آموزشی برای دانش آموزان میباشد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

    برنامه سالانه دبیرستان + یک تقویم اجرایی مناسب = رسیدن به اهداف مورد نظر

    لذا با تدوین برنامه سالانه و تقویم اجرایی دوره دوم دبیرستان، که جزئی از اهداف عالی دبیرستان میباشد! با یک برنامه ریزی اصولی و کاربردی، می توان بهترین شرایط تحصیلی جهت آموزش مطلوب را برای این دانش آموزان فراهم نماید. مسائلی چون فراغت از تحصیل، اخذ دیپلم و آماده سازی برای کنکور نیز، از این دست موارد است. مدیریت دبیرستان در تدوین برنامه های سالانه دوره دوم دبیرستان و سپس اعمال برنامه از طریق تقویم اجرایی، نقش بسیار مهمی دارد. اکنون به مهمترین مواردی که باید در تقویم اجرایی این دوره آموزشی لحاظ گردد، اشاره ای خواهیم داشت. برنامه سالانه و تقویم اجرایی دوره دوم دبیرستان، شامل انجام کلیه برنامه های آموزشی و پرورشی دانش آموزان میباشد! که برای انجام به موقع آن، تقویم میگردد. این برنامه که از سوی کادر مدیریت دبیرستان انجام میگیرد به مواردی اشاره دارد که به آن می پردازیم.

    برنامه سالانه و تقویم اجرایی دوره دوم دبیرستان
    برنامه سالانه و تقویم اجرایی دوره دوم دبیرستان
    • 1- برنامه سالانه دبیرستان دارای مقدمه است. بنابراین مقدمه که شامل شرح کلی کار است، باید در ابتدای برنامه، بطور خلاصه به شرح برنامه مدون شده بپردازد.
    • 2- اهداف کلی پرورشی. در تدوین برنامه سالانه دبیرستان باید به مسائل تربیتی و پرورشی دانش آموزان نیز، توجه داشت. تعلیم و تربیت لازم و ملزوم یکدیگر برای رشد و تعالی آموزشی و اخلاقی محصلان همه دوره های آموزشی می باشد. لذا برنامه ریزان برنامه سالانه باید به لحاظ کردن نکات پرورشی در برنامه سالانه دبیرستان، توجه داشته باشند. مواردی مانند، برگزاری اردوهای پرورشی و کلاسهای تقویتی فوق برنامه تعلیمات دینی و قرآن. همچنین مشاوره و راهنمایی دانش آموزان در موارد مختلف پرورشی و مشکلات خانوادگی و موارد مشابه دیگر.
    • 3- اهداف کلی آموزشی. در تدوین برنامه سالانه و تقویم اجرایی دوره دوم دبیرستان، می بایستی اهداف نهایی آموزشی و افق دسترسی به آنها مشخص شده باشد. مثلا برای افزایش سطح علمی دانش آموزان و ارتقاء نمرات آنان، کلاسهای تقویتی در زمانهای مشخص در دبیرستان برگزار گردد.
    • 4- مشخص نمودن اعضاء و کار گروههایی که وظایف تعریف شده ای را باید مدیریت و تقبل کنند. این اعضا در زمان تدوین برنامه سالانه دبیرستان و هم بعد از مشخص شدن اهداف و تقویم برنامه، می بایستی مشارکت داشته باشند. همچنین کارکنان و کادر آموزشی و پرورشی که عهده دار مسئولیتهای مختلف جهت اجرای برنامه میباشند، باید تعیین و شرح وظایفشان مشخص گردد.تقویم اجرایی، پیاده سازی برنامه سالانه مدون شده است
     تدوین برنامه سالانه و تقویم اجرایی دوره دوم
    تدوین برنامه سالانه و تقویم اجرایی دوره دوم
    تعیین اولویتهای آموزشی و پرورشی  دبیرستان
    تعیین اولویتهای آموزشی و پرورشی دبیرستان
    • 5- تعیین اولویتهای آموزشی و پرورشی دوره دوم دبیرستان در سال تحصیلی جدید. از بین برنامه تدوین شده سالانه دبیرستان دوره دوم، باید ابتدا مهمترین آنها که دارای اولویت اجرایی می باشند را، عملی نمود. در یک برنامه تدوین شده، توجه به ارتقاء کیفی آموزشی دانش آموزان، مهمتر و دارای اولویت بیشتری نسبت به انجام اردوهای آموزشی و پرورشی است.
    • 6- تعیین خط مشی و اهداف غیر آموزشی دبیرستان. هدفهای اداری که خاص پرسنل دبیرستان جهت انجام صحیح برنامه سالانه می باشد، باید با توجه به بخشنامه های وزارتخانه و ادارات کل، اجرایی گردند. بطور مثال؛ مدیریت دبیرستان موظف به اجرای بخشنامه اداری در خصوص برنامه تعالی آموزشگاه میباشد. این برنامه باید در بازه زمانی مشخصی اجرایی گشته و گزارش انجام کار را به اداره متبوع ارسال شود.
    • 7- مشخص نمودن نقاط قوت، توانایی و قابلیتهای آموزشگاه. در حین تدوین برنامه سالانه دبیرستان دوره دوم، باید به میزان قابلیتهای آموزشگاه توجه داشت. مثلا اینکه دبیرستان دارای چه مقدار تجهیزات آموزشی و فضای باز، سالن، امکانات ورزشی و پژوهشی و یا چه تعداد دبیر برای تدریس میباشد. همه این موارد باید در زمان تدوین برنامه و استراتژی آموزشگاه، مورد نظر باشد تا بر اساس این امکانات، برنامه ریزی صورت گیرد.
    • 8- برنامه های مستمر در طول سال. یک سری از برنامه های تدوین شده، برنامه هایی هستند که در طول سال تحصیلی باید اجرایی شوند. بطور مثال میتوان به برگزاری امتحانات دانش آموزان و یا جلسات هفتگی انجمن اولیاء و مربیان در این خصوص اشاره نمود.
     تدوین برنامه سالانه دبیرستان دوره دوم
    تدوین برنامه سالانه دبیرستان دوره دوم
    توجه به محدودیتهای آموزشگاه
    توجه به محدودیتهای آموزشگاه
    • 9- توجه به محدودیتهای آموزشگاه. در هنگام تدوین برنامه سالانه دبیرستان، باید به چالشهای پیش روی آموزشگاه نیز توجه داشت. هر آموزشگاهی قطعا با مشکلات و محدودیت هایی در ابعاد آموزشی، تجهیزات، کمبود احتمالی دبیر و فضای فیزیکی روبرو می شود. بنابراین؛ با توجه به داشته ها و نداشته ها، باید اقدام به تدوین برنامه سالانه دبیرستان نمود.
    • 10- معرفی آموزشگاه. در برنامه تدوین شده سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان، نکات برجسته و همچنین موقعیت جغرافیایی، ارکان و سطح علمی دبیرستان را باید عنوان نمود. این مبحث، در بخش مقدمه می تواند لحاظ شود.
    • 11- معرفی اعضاء مراسم بازگشایی دبیرستان. اعضاء و پرسنلی که باید از ابتدا تا انتها، در این برنامه ایفای نقش نمایند، هنگام تدوین برنامه سالانه باید لحاظ شود.
    معرفی اعضای شورای اداری و شورای آموزشی
    معرفی اعضای شورای اداری و شورای آموزشی
    • 12- معرفی اعضای شورای اداری و شورای آموزشی. هنگام تدوین برنامه سالانه دبیرستان، اعضاء این شوراها باید مشخص شده و در تقویم وظایف آنان را لحاظ نمود.

    به شما توصیه میکنیم برای کسب اطلاع بیشتر به مقاله ی 0 تا 100 شورای معلمان و 0 تا 100 شورای مدرسه مراجعه نمایید.

    • نمونه ای از تقویم اجرایی دبیرستان در دوره یک ماهه
    • 13- تقویم نمودن برنامه ماهیانه. بعد از تدوین برنامه سالانه دبیرستان، فعالیتهایی که باید به صورت ماهیانه انجام شوند، در تقویم اجرایی، لحاظ می شود.
    • 14- استفاده از برنامه های راهبردی آموزشی. اهم برنامه های کاربردی از جمله مشاوره آموزشی، در جهت رشد کیفی آموزش در دبیرستان، می بایستی در تدوین برنامه سالانه، لحاظ گردد.
    • 15- مشخص نمودن مشاوران آموزشی. این مشاوران از لحاظ علمی و اخلاقی باید دارای رتبه های برتر باشند و در تدوین برنامه سالانه دبیرستان، شرح وظایفشان لحاظ شده باشد.
    • 16- فرمهای پرونده آموزشی. در برنامه سالانه دبیرستان، باید به راهنمای تکمیل فرمهای شماره یک و دو پرونده های آموزشی، توجه داشت.  
    • 17- نظارت شورای برنامه ریزی. لازم است تا جهت حسن اجرای برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان، نظارت کیفی بر انجام فعالیتهای آموزشگاه صورت گیرد. این نظارت بر اساس کیفیت کار اجرایی و راندمان داده شده از فعالیتها، خواهد بود. 
    • 18- پیگیری امور در حال انجام. پیگیری مستمر کاری، جهت یقین از بالا بودن کیفیت فعالیت تیم آموزشی دبیرستان (دبیران).
    • 19- توجه به منشور دانش آموزی در تدوین برنامه سالانه دبیرستان.
    • 20- تهیه فرمهای نظر سنجی، خصوصا فرمهای مربوط به نظر سنجی دانش آموزان و اولیاء آنها.
    • 21- عقد قرارداد بر اساس نمرات ارزشیابی. قراردادهای کاری با معلمان و دبیران بای بر اساس فرم ارزشیابی آنها صورت گیرد.
    نظارت شورای برنامه ریزی
    نظارت شورای برنامه ریزی
    جایگاه شورای دانش آموزی
    جایگاه شورای دانش آموزی
    • 22- فعالیتهای دبیرستان می بایستی در جداول ارزیابی مربوط به هر کاری، نگاشته شود.
    • 23- فعالیتهای مختلف آموزشی، ورزشی و مذهبی دانش آموزان باید در یک دفتر ثبت گردد.
    • 24- در تدوین برنامه سالانه دبیرستان، جایگاه شورای دانش آموزی باید روشن باشد. این شورا از جمله مهمترین رکن فعالیتهای دانش آموزان است که اعضاء آن به وسیله انتخابات تعیین می شوند.
    • 25- بعد از انتخاب اعضاء انجمن اولیاء و مربیان، شرح وظایف آنها باید مشخص شوند. این شرح وظایف در هنگام تدوین برنامه سالانه دبیرستان باید لحاظ شود.
    • 26- مربیان و دبیران آموزشی نیز دارای شرح وظایفی هستند که در زمان تدوین برنامه سالانه دبیرستان به آن توجه باید شود.
    • 27- توجه به برنامه های کاربردی و راهبردی مربیان پرورشی و شرح وظایف آنان.
    • 28- توجه به تشکیل بسیج دانش آموزی و برنامه های حلقه های صالحین.
    • 29- اجرای برنامه های صبحگاهی به عنوان یک برنامه مستمر در طول سال تحصیلی.
    • 30- لحاظ نمودن برگزاری مناسبتهای مختلف مذهبی و ملی مانند، ایام محرم و صفر، ماه رمضان، دهه فجر، اعیاد مبعث و میلاد پیامبر و غیره.
    • تبیین برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان در دوازده فصل
    • 31- توجه به انجام فعالیت مشاوران در حوزه های آموزشی، پرورشی و خانوادگی.
    • 32- در تدوین برنامه سالانه دبیرستان موضع صندوق پیشنهادات و انتقادات نباید فراموش شود. صندوق پیشنهادات و انتقادات برای دانش آموزان است تا مستقیما مسائل خود را  با مدیریت دبیرستان در میان بگذارند.

    فصول مربوط به برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان

    برنامه سالانه و تقویم اجرایی دوره دوم دبیرستان، دارای فصول متعددی است که طبق برنامه و در زمان مقرر خود، باید پیاده سازی شود. در اینجا به فصول دوازده گانه کلی تقویم برنامه سالانه دبیرستان دوره دوم، به صورت تیتروار، اشاره خواهیم داشت.

    فصول مربوط به برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان
    فصول مربوط به برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان
    • فصل اول:  که مربوط به توضیحات و مقدمات مربوط به شیوه اجراست.
    • فصل دوم: ارائه برنامه سالانه دبیرستان از لحاظ کیفی.
    • فصل سوم: نکات و اطلاعات مربوط به مدرسه (میزان امکانات و تجهیزات، تعداد دبیران، فضای آموزشی و غیره).
    • فصل چهارم: که شامل تقویم اجرای برنامه هر ماه از فعالیتهای آموزشگاه است و در برنامه سالانه دبیرستان به آن اشاره شده است.
    • فصل پنجم: که مربوط به تشریح شرح وظایف کارکنان که در برنامه سالانه آموزشگاه تدوین شده، می باشد.
    • فصل ششم: که مربوط به انواع فرمهای لازم برای نظرسنجی و همچنین مکتوب کردن عملکرد برنامه تدوین شده است.
    • فصل هفتم: که شامل برنامه های مدون راهبردی در امور مربوط به حوزه پرورشی دبیرستان است.
    • فصل هشتم: که مربوط به انواع طرحهای آموزشی و پرورشی، فوق برنامه، اردوهای تابستانی، علمی و تفریحی، برگزاری امتحانات و غیره می شود.
    • فصل نهم: که مربوط به تشریح شرح وظایف انواع انجمنهای دبیرستان دوره دوم، مانند انجمن اولیاء و مربیان و شورای دانش آموزان، می باشد.
    • فصل دهم: مربوط به اجرای برنامه های راهبردی در موارد مختلف است که تقویم شده است. (برگزاری مناسبتها و اعیاد مذهبی و ملی مثل میلاد پیامبر و یا هفته دفاع مقدس).
    •  فصل یازدهم: که مربوط به مجموعه فعالیتها و عملکرد دبیرستان دوره دوم در حوزه های آموزشی با 39 شاخص و پرورشی با 33 شاخص است. این فصل از راهبردی ترین اصول برنامه سالانه دبیرستان می باشد.
    • فصل دوازدهم: که مربوط به شاخص فعالیتهای اجرایی در حوزه مشاوره آموزشگاه می باشد. این فصل به فعالیتهای روزانه و برگزاری جلسات مشاوره مشاور دبیرستان در طی 9 ماه فعالیت آموزشی، می پردازد.
    برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان
    برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان

    برنامه تعالی دبیرستان، برنامه ارزیابی تطبیقی است

    برنامه تعالی دبیرستان چیست؟

    برنامه تعالی دبیرستان چیست؟
    برنامه تعالی دبیرستان چیست؟

    در برنامه تعالی چه مواردی لحاظ می شود؟

    برنامه تعالی، یکی از اصول مهم در برنامه سالانه دبیرستان است. برنامه تعالی دبیرستان، یعنی ارزیابی عملکرد هر آموزشگاه نسبت به سال گذشته خود. به عبارتی دیگر! در برنامه تعالی دبیرستان، مدیریت و کادر برنامه ریز دبیرستان، میزان فعالیت و عملکرد ماهانه آموزشگاه در سال جاری تحصیلی را، نسبت به مدت مشابه آن! در دوازده ماه سال گذشته، ارزیابی می کنند. اینکه ببینند آیا بطور مثال در اجرای برنامه آموزشی دانش آموزان، نسبت به سال گذشته موفق تر بوده اند یا خیر. اهداف مهم در اجرای این برنامه تطبیقی، توجه به موارد زیر است.

    • 1- توجه به برنامه های آموزشی و درسی.
    • 2- میزان مشارکت همه کادرها و کارکنان دبیرستان در برنامه های تدوین شده.
    • 3- محور قرار دادن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مدیریت کیفیت مدار.
    • 4- مشارکت دانش آموزان و اولیاء آنها در تمامی برنامه هایی که مربوط به آنان بوده است.
    • 5- افزایش کیفیت آموزش و برنامه های آموزشی دبیرستان در راستای پیشرفتهای علمی روز و تولید علم. توجه به این موضوع در نهایت موجب تحویل دانش آموزان با درجه علمی بالا به جامعه می شود.
    توجه به برنامه های آموزشی و درسی
    توجه به برنامه های آموزشی و درسی

    مزیتهای برنامه تعالی

    برنامه تعالی دبیرستان یکی از برنامه های مهمی است که در تدوین برنامه سالانه دبیرستان به آن باید توجه خاصی داشت. برنامه تعالی موجب خود ارزیابی آموزشگاه و از جمله دبیرستانها می شود که موجب نوعی غربالگری ماهانه نسبت به مدت مشابه آن ماه در سال گذشته می گردد. این روند باعث بهبود کیفیت برنامه های راهبردی مجموعه گشته و نقاط ضعف و قوت برنامه ها را مشخص می کند. با برنامه تعالی می توان نقاط ضعف در اجرای برنامه سالانه دبیرستان را رفع و نقاط قوت آن را تقویت نمود. در اینجا به مهمترین و اساسی ترین مزایای برنامه تعالی دبیرستان اشاره می کنیم.

    مزیتهای برنامه تعالی
    مزیتهای برنامه تعالی
    • 1- برنامه تعالی موجب شناخت نقاط ضعف و قوت برنامه های تدوین شده سال گذشته دبیرستان می شود. بنابراین؛ مدیریت و کادر دبیرستان می توانند، بهترین روشهای اجرایی جدید را برای نیل به اهداف آموزشگاه در پیش بگیرند.
    • 2- این برنامه موجب افزایش سطح علاقه دانش آموزان به برنامه های آموزشی، پرورشی و غیره در دبیرستان می شود.
    • 3- برنامه تعالی موجب افزایش میزان مشارکت دانش آموزان در برقراری نظم در دبیرستان می شود.
    • 4- در برنامه تعالی، دانش آموزان پس از موفقیت در اخذ دیپلم؛ در خود احساس نوعی اعتماد به نفس و رشد و بالندگی می کنند.
    • برنامه های تعالی، سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان را از ما بخواهید (صدِتو)
    • 5- برنامه تعالی موجب یک نشاط و بالندگی در دانش آموزان و حتی کادر آموزشی برای افزایش عملکرد مثبت خود می شود.
    • 6- برنامه تعالی موجب بهینه کردن امور اجرایی و رفع نقص در تدوین برنامه سالانه دبیرستان برای سال جدید می شود. مدیریت و کادر برنامه ریز دبیرستان، سعی در استاندارد نمودن برنامه سال جدید با توجه به رفع نقاط ضعف و تشدید نقاط قوت دارند.

    محورهای مهم برنامه تعالی چیست؟

    برنامه تعالی دبیرستان دارای محورهای اساسی برای اجرا می باشد. در تدوین برنامه سالانه دبیرستان، مسائل مهمی که برنامه تعالی حول محور آنها باید اجرایی شود، را می بایستی مورد توجه قرار داد. اکنون به مهمترین این محورها جهت آشنایی شما، اشاره خواهیم داشت.

    محورهای مهم برنامه تعالی چیست؟
    محورهای مهم برنامه تعالی چیست؟
    • 1- توجه به افزایش مشارکت اولیاء دانش آموزان و نهادهای اجتماعی در امور دبیرستان.
    • 2- توجه به برنامه های تقویتی و تکمیلی برای فعالیتهای آموزشی و پرورشی، مازاد بر برنامه های روزمره.
    • 3- افزایش میزان توانایی و مشارکت کلیه پرسنل در اجرای برنامه سالانه دبیرستان.
    • 4- ترسیم و تبیین اهداف و افق برنامه تعالی دبیرستان
    • 5- توجه به تکوین برنامه نظام آموزش دادن و آموزش گرفتن. (یادگیری و یاددهی).
    • 6- توجه به حوزه سلامت دانش آموزان و ایجاد نشاط و انرژی در آنان برای انجام بهینه فعالیتهای لازم.
    • 7- افزایش مشارکت و فعالیت دانش آموزان در مدیریت امور مدرسه، مطابق با برنامه تعریف شده در شورای دانش آموزان
    • 8- استقرار نظام و برنامه هایی که موجب افزایش انگیزه و رشد آموزشی و پرورشی دانش آموزان می شود.
    • 9- مدیریت اجرایی در برنامه تعالی دبیرستان بسیار مهم است. بنابراین شیوه مدیریت اداری و اجرایی در پیشبرد برنامه، باید مطابق با واقعیات و در جهت رسیدن به اهداف متعالی دبیرستان باشد.

    صدتو، پیشرو در ارائه برنامه سالانه دبیرستان

    صدتو در زمینه برنامه های آموزشی در همه ادوار تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم)، نیز برای شما بسته های مناسب هر برنامه! از جمله تقویم اجرایی دبیرستان و برنامه سالانه دبیرستان را داریم. شما می توانید با مراجعه به سایت ما، هر آنچه که در مورد برنامه سالانه و تقویم اجرایی دبیرستان لازم دارید، استفاده کنید.

    صدتو، مرکزی برای ارائه بسته های آموزشی و تخصصی دبیرستانی

    ما برای شما بهترین خدمات مربوط به محتوای برنامه سالانه دبیرستان، برنامه تعالی دبیرستان و برنامه عملیاتی دبیرستان را ارائه می دهیم. با صدتو، برنامه سالانه و تقویم اجرایی دوره دوم دبیرستان و همچنین تقویم اجرایی دبیرستان را به بهترین شکل نگاشته شده، دریافت کنید. ما همواره برای ارائه بهترین محتوا در کنار شما خواهیم ماند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محتویات فهرست

    نویسنده

    عطیه عبد اللهی
    به نام خدا .عطیه عبدالهی هستم.شور بسیار زیادی به آموزش دارم.بیشترش به خاطر اینکه تو خانواده فرهنگی بدنیا اومدم و خودمم معلمم.باتوجه به مهارتی که در کامپیوتر دارم و تجربیات پدر و مادرم که از پیشکسوتان آموزش وپرورش هستند سعی دارم مطالب آموزشی با کیفیت مربوط به آموزش و مدرسه رو برای تمامی معلمین،مدیران،ومعاون و حتی دانش آموزان کشورم قرار بدم.ذوق و توانایی من و تجربیات والدینم باعث شده قلمم پر از شوق و البته تجربه باشه.در بخش نظرات میتونین دیدگاهتونو نسبت به قلم من بنویسید.پیشاپیش سپاسگزار شما عزیزان هستم.